خوانش ابراهیم پشت‌کوهی از عمو سام من مردی است که با علف اشتباهش می گرفتند. نمایشنامه ای نوشته‌ی لن جنکین که با خوانش پشت‌کوهی در پسِ ظاهرِ شوخ و شنگ و اغواگرش،باطنی بسیار تفکر برانگیز دارد. هرچند نباید قدرت متن اصلی را نادیده گرفت،با این حال دور از انصاف است که از کارگردانی و بازی عالی پشت‌کوهی و بازیگرانش در این اثر یاد نکرد.

ابراهیم پشت‌کوهی با طراحی حرکات و رفت و آمدهایِ به ظاهر ساده ولی هماهنگ،از بازیگرانش به مطلوب ترین شکل ممکن بهره برده است تا بازیگر فقط یک خواننده متنِ صرف نباشد و مخاطب بتواند با توجه به نمادها و اشاره‌های موجود،کل اثر را به صورت یک تئاترِ چندین پرده‌ای در ذهن خود بازسازی کند. وارد کردن و استفاده مناسب از بعضی اصطلاحات و کلماتِ خاصِ گویشِ هرمزگان و بندرعباس توسط پشت‌کوهی،نکته‌ایست که بر جنبه های جذاب اثر برای مخاطب هرمزگانی،جذابیتی دو چندان افزوده است.

منبع عکس: (+)

در قسمت بازیگری اما،دو نکته‌ مثبتی که در نظر بنده بسیار پررنگ بود را به اختصار عرض می‌کنم.دو نکته‌ای که متأسفانه در بین بازیگران استان کمتر شاهد آن بوده‌ام. نکته‌ی اول اینکه،بازیگران از اول تا آخر کار بازی یک‌دست و روانی را ارائه می‌کردند.یعنی بازیگر در کلِ زمانِ اثر،از همان شروع محکم و با قدرت کار خود را شروع کرده و در یک خطِ سیریِ مستقیم تا انتها ادامه‌اش می‌داد؛بدون هیچ نوسان و پایین و بالا شدنی.

و نکته دوم کارِ بازیگران،استفاده درست و به‌جا از اصوات تولید شده توسط حنجره بود! تکنیکِ صدا سازی. نمی‌دانم اصطلاح دقیقِ تئاتری یا موسیقایی‌اش چه می‌تواند باشد،ولی همین که بازیگر بتواند تک‌ضرب و مستقیم سر یک نُت خاص باشد و آن را ادا کند تأثیر انتقال کلامش به مخاطب را چند برابر خواهد کرد. بازیگران حرفه‌ای این کار،با درک و به کار گیری درست این امکان توانستند مرکز سیبلِ ذهن مخاطبین را هدف قرار دهند. نمونه‌ی بارزِ استفاده از این امکان در هم‌خوانی هایشان روی یک نت واحد هنگام خواندن قطعاتی ریتمیک،و همزمان خوانی‌شان در فواصل نتی چندگانه از هم در بازار مکاره،می‌تواند شاهدی بر مدعای نگارنده باشد.


به هرحال دیدن این اثر تجربه‌ای جدید برای شخص من بود که از دیدنش بسیار لذت بردم و به خوانندگان این متن پیشنهاد می‌کنم دیدنش را از دست ندهند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پ.ن: تا روز سی‌ام فروردین ماه پلاتو آفتاب بندرعباس میزبان این اثر است. بستک روزهای سی و یکم فروردین و اول اردیبهشت پذیرای این گروه است و بندرلنگه در روز دوم اردیبهشت میزبان تی تووک خواهد بود. 


خــــبر تکمیـــــــلی : متأسفانه اجرای شهر بستک لغو شده است!! منبع (+)

  • بندرعباس: 26 الی 30 فروردین ماه،ساعت 19،پلاتو آفتاب
  • بستک: 31 فروردین و 1 اردیبهشت
  • بندرلنگه: 2 اردیبهشت

منبع: (+)

هیئت انتخاب هشتمین دوره جشنواره اردی بهشت در بخش فیلم متشکل از آقایان عبدالله خداکریمی،محمدرضا رکن ادینی و علیرضا محسنی،پس از بررسی 414 فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره (در لیست اولیه اعلامی از سوی دبیرخانه عدد 207 تکرار شده) مجموعن تعداد 45 فیلم را در دو بخش استانی-شامل 9 فیلم-و ملی-شامل 36 فیلم-شایسته راه یابی به جشنواره هشتم دانسته اند. لیــنـــک اطــلاعیــــــه دبـیـــــــرخانه

  جدول تحلیلی دو بخش به شرح ذیل می باشد:

بخش استانی

ردیف

نام فیلم

کارگردان

توضیحات

1

انتهای راهرو،هفت دقیقه

مهرداد امیرزاده

 

2

باغ ما که خشک نشده

مهدی میرزایی

 

3

دست

ایمان و احسان رضایی

تنها زوج فیلمساز پذیرفته شده

4

اینک بندرعباس

غلامرضا رحیمی

 

5

برف در بندرِ عباس آقا

مرتضا نیک نهاد

 

6

عصر یک روز خوب

جلیل درویشی

 

7

کارگاه بی نشان

سیدمحمد رودباری زاده

 

8

بندر جرون

حسن بیداروند

 

9

در گوش

خوبیار سالاری

 

 

  • مرتضا تازی پور تنها فیلمساز با بیش از یک فیلمِ متقاضی شرکت در این بخش بود که هیچ کدام از فیلم هایش پذیرفته نشد.
  • تمام راه یافتگان به بخش استانی را آقایان تشکیل می دهند و تنها فیلمساز خانم متقاضی این بخش (خانم فرشته پیشدار) از ره یابی به جشنواره بازماند.
  • از بین 45 فیلمِ انتخاب شده در دوبخش ملی و استانی،آقایان ایمان و احسان رضایی تنها فیلمسازان مشترکی هستند که فیلمشان پذیرفته شده است.(در مجموع 10 فیلم به کارگردانی بیش از یک نفر،متقاضی شرکت در جشنواره بوده اند/لیــنـــک).

بخش ملی

ردیف

نام فیلم

کارگردان

شهر

ارسالی به دبیرخانه

1

آسانسور

نیما عباس پور

تهران

1

2

باتلاق

عباس داودی

اندیمشک

3

3

فرار مغزها

عباس داودی

اندیمشک

4

هشت ضلعی

عباس داودی

اندیمشک

5

یکی باید اونو ساکت کنه

محمدابراهیم شهبازی

تهران

3

6

شهر زیبای من

محمدابراهیم شهبازی

تهران

7

سکوت برکه ها

فاطمه دست مرد

تهران

2

8

صبا

رقیه توکلی

یزد

1

9

عده ای کنار هم

احسان شادمانی

شیراز

1

10

سکوتی دیگر

شهرام ابراهیمی

شهرکرد

2

11

آب شهر

یاسر طالبی

ساری

2

12

پانسمان

امید عبدالهی

تهران

2

13

کورسو

امید عبدالهی

تهران

14

میم . الف . ر

حسین فلاح آبادی

کرج

1

15

صبحانه

مریم دوستی

تهران

1

16

شهر آسفالت

یاسمن حسنی

تهران

2

17

قطره ای روی سنگ داغ

یاسمن حسنی

تهران

18

اتفاق

امین قشقائیان

اصفهان

2

19

لیلا

علی یحیایی

تهران

3

20

ده سی سی

سیدمحمدجمال نوری صادقی

تهران

1

21

زاویه

نوراله کیانی

خمینی شهر

1

22

همسایه

پیروز کرمی

تهران

5

23

کابوس های فرانسوی

علی رمضانی

آبادان

1

24

نارین

بهنود محمدی پور

تهران

2

25

گیس

مریم همتیان دهکردی

شهرکرد

2

26

سرخ

کیوان محسنی

گراش

2

27

امشب

فهیمه شرفی

تهران

1

28

ظغال

نوا رمضانی

تهران

1

29

گهواره خستگی من

روح اله بهرامی

قم

1

30

شیر پوشان

نرگس آبیار

تهران

2

31

فرار

مهدی باقری آزاد

تهران

1

32

منها

کاظم ملایی

تهران

2

33

باد چیزی خواهد گفت

علی مردمی

ارومیه

1

34

آک آپ آس

محمدعلی هاشم زهی

تهران

1

35

انکسار

مهدی پیران

گرگان

2

36

زمان

مهدی پیران

گرگان

  • از نکات قابل توجه این بخش حذف تعداد زیادی از فیلمسازانی است که با بیش از یک فیلم،متقاضی شرکت در جشنواره بودند؛که می توان از آقای شهریار پورسیدان با 8 فیلم ارسالی به عنوان ناکام! بزرگ نام برد.(تعداد افراد متاقضی با بیش از یک فیلم را می توانید در ایــــن پست ببینید).
  • از بین 30 کارگردانی که فیلم هایشان در این بخش پذیرفته شده است،8 نفر خانم و 22 نفر آقا هستند.
  • تهران با 19 فیلم از16 فیلمساز؛اندیمشک با 3 فیلم از 1 فیلمساز؛شهرکرد با 2 فیلم از2 فیلمساز؛گرگان با 2 فیلم از 1 فیلمساز؛یزد،شیراز،ساری،کرج،اصفهان،خمینی شهر،آبادان،گراش،قم و ارومیه با 1 فیلم از 1 فیلمساز شهرهای حاضر در این دوره هستند.